”Masă caldă ȘI after school ?” DA. ”After school ÎN LOC DE cornul și laptele?” NU

Înțeleg că Victor Ponta vrea să elimine programul ”Cornul și laptele” și să-l înlocuiască cu programul școală după școală. Ar fi o eroare monumentală dacă s-ar elimina ”Cornul și laptele” fără a fi înlocuit cu o altă formă, mai bună, de furnizare de hrană pentru cei mici și defavorizați. Cei mici defavorizați sunt majoritar în mediul rural. Problema lor nu este ”cu cine rămân după ora 12”. Problema unora dintre ei  este ”ce mănânc?”.

Subliniez că NU am vizualizat declarația. Am citit însă comunicatul Mediafax (click aici) și transcriptul de pe situl www.gov.ro, redat mai jos și alte surse aici.

Ca urmare a acestor declarații am văzut în unele articole vehiculată ideea că și eu, în 2011, am vorbit despre eliminarea programului ”Cornul și laptele”. Eu niciodată, în nicio circumstanță, nu am afirmat că programul cornul și laptele trebuie pur și simplu eliminat. 

Dimpotrivă, l-am lăudat aici și aici. Cea mai fidelă redare se găsește aici. E drept că unele titluri din presa ostilă de atunci au încercat să exagereze, tendențios (vezi un exemplu ridicol aici). 

Am spus că trebuie să începem să ne gândim dacă nu e mai bine să acordăm, în loc de corn și lapte pentru toți o masă caldă pentru cei care au nevoie. 

Spuneam că eu, de exemplu, nu aș avea nevoie ca statul să plătească pentru copiii mei un corn și ceva lapte. E nevoie, în schimb, pentru alți copii, de o masă caldă gratis. Eram însă conștient de uriașele probleme, mai ales de natură sanitară, care sunt de rezolvat dacă vrem să dăm o masă caldă, în cadrul școlii, copiilor care au nevoie. De aceea am fost foarte precaut și am sublinat clar că trebuie să gândim acest lucru impecabil.

Adevărul este următorul:
  1. „Cornul și laptele” este un program bun, care a dus la scăderea abandonului școlar.
  2. Este foarte important să dăm drumul la programele de școală după școală. Eu le-am introdus în lege (vezi art.58 și art. 262 alin. 1, lit c din Legea educației și Ordinul de ministru 5349/2011 ”Școală după școală” (click aici)). A fost o temă majoră de campanie a ARD, insuficient susținută public de liderii săi.
  3. „Cornul și laptele” NU este o risipă de bani. El generează însă o proporție de risipă, e adevărat. Chiar dacă suboptimal, el produce efecte benefice.
  4. Unii copii sunt atât de săraci încât cornul și laptele de la școală sunt esențiale pentru ei.
  5. Unii copii nu mănâncă cornul și nu beau laptele (dna Săftoiu spunea, în Parlament, că cei mici de la școlile bune din București joacă fotbal cu cutiile de lapte. Avea dreptate).
  6. „Cornul și laptele” poate fi îmbunătățit, dacă e mai bine țintit.

În concluzie: ar fi o eroare monumentală dacă s-ar elimina ”Cornul și laptele” fără a fi înlocuit cu o altă formă, mai bună, de furnizare de hrană pentru cei mici, mai ales pentru cei defavorizați.

Eliminarea programului ”Cornul și laptele” și înlocuirea sa cu program de școală după școală ar fi o eroare catastrofală. Cei mici defavorizați sunt majoritar în mediul rural. Problema lor nu este ”cu cine rămân după ora 12”. Problema multor copii din rural este ”ce mănâncă?”.

Înlocuirea lui eficientă cu o masă caldă gratis pentru cei care au nevoie ÎMPREUNĂ cu programul „Școală după școală” ar fi un mare succes. Dacă Victor Ponta va reuși acest lucru eu, personal, îl voi felicita. Aș face orice e legal ca un astfel de program să reușească. E un uriaș regret că, guvernând în ani de criză, nu am reușit să fac asta.

Într-o postare viitoare îi voi spune și cum poate, rapid, să înceapă aceste lucruri, fără a cheltui un leu în plus de la buget, astfel încât în septembrie 2015 totul să fie impecabil. 

Îi va fi greu: baronii locali șefi de Consilii Județene nu vor renunța ușor la administrarea a 100 de milioane de euro pentru ”cornul și laptele”. Nicușor Constantinescu și Oprișan stau oare cu ghioaga după colț?

Bibliografie: 


Legea educației naționale:


Programul „Școala după școală”

Art. 58. — (1) Unitățile de învățământ, prin decizia consiliului de administrație, pot să își extindă activitățile cu elevii după orele
de curs, prin programe „Școala după școală”.

(2) În parteneriat cu autoritățile publice locale și cu asociațiile de părinți, prin programul „Școala după școală”, se oferă activități educative, recreative, de timp liber, pentru consolidarea competențelor dobândite sau de accelerare a învățării, precum și activități de învățare remedială. Acolo unde acest lucru este posibil, parteneriatul se poate realiza cu organizații nonguvernamentale cu competențe în domeniu.

(3) Programele „Școala după școală” se organizează în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului.

(4) Statul poate finanța programul „Școala după școală” pentru copiii și elevii din grupurile dezavantajate, potrivit legii.


Art. 262. — (1) Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, și cuprinde:
a) activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform
planurilor-cadru de învățământ;

b) activități de pregătire metodico-științifică;

c) activități de educație, complementare procesului de învățământ: mentorat, școală după școală, învățare pe tot parcursul vieții.

Transcript Victor Ponta:


Victor Ponta: Aici eu cred că singurele soluţii cu efect pe termen lung trebuie să fie soluţii de stimulare a copiilor de a merge la şcoală. Şi tot caut o soluţie. Programul acela cu cornul şi laptele, care a fost o idee excelentă, astăzi, când vorbim, este o risipă de bani. Nu mai consumă niciun copil cornul şi laptele. Iniţial, când a fost făcut, şi mult timp, era o motivaţie...

Ioana Lupea: Un stimulent. Pentru copiii săraci.

Victor Ponta: ... un stimulent pentru copiii săraci. Părinţii îi trimiteau la şcoală, mergeţi la şcoală, măcar aveţi ce...

Ioana Lupea: Ca să aibă o masă.

Victor Ponta: Bun, eu cred că acei bani trebui să îi folosim altfel. Pentru că sunt mulţi copii care merg acum, au, Slavă Domnului, părinţi pot să le dea de mâncare, sigur nu consumă cornul ăla şi laptele, aruncăm banii.

Comentarii

  1. Doina Radulescu20 martie 2013, 16:05

    Domnule,aveti,ca de obicei,dreptate.Doar ca este foarte probabil ca programul despre care vorbim,"cornul si laptele",sa nu se preteze marilor tunuri cu care sunt obisnuiti bravii nostri guvernanti,asadar,ce sa-si mai bata capul cu o operatiune care nu poate aduce in buzunarele"baietilor destepti"nici macar 10000 de Euro pe luna?Ce,ei sa munceasca degeaba?!?!

    RăspundețiȘtergere
  2. Janina Georgescu21 martie 2013, 00:48

    Bine tot ce ziceti.

    Dar tot nu inteleg de ce v-ati asociat cu gasca din pdl. Tot politruci si aia, tot hoti, asa-i percepe lumea. Chiar si Traian Basescu, a bagat-o pe Eba in PE, nu se face ....

    Pe urma, reforma in universitar, de ce la economisti ati bagat standarde minimale asa de joase la articole ISI? Cand chiar acolo e jale la impostori.

    Plus ca pdl nu v-a sustinut reforma....plin de impostori academici si acolo.

    Mai bine incercati sa formati o trupa de oameni ca dv., scientists romani care lucreaza in vest, cercetatori, antreprenori etc., chiar si meseriasi calificati, adica oameni care pretuiesc munca de la toate nivelele si sa actionati din strainatate sa influentati in bine mediul.

    RăspundețiȘtergere
  3. ne-am mutat in belgia, scoala catolica

    masa calda la pranz, meniu echilibrat cu de toate cate oleaca, daca nu se satura poate lua mai mult, fiindca nu toti au aceasi dimensiune dar nu ii lasa sa faca risipa sau sa joace fotbal cu mancarea ca in romania, pret 70euro/luna

    alocatia 150euro/luna deci acopera toate cheltuielile cu scoala si chiar cu hainele sau cu tabere de vacanta

    la scoala stau 8-16:30 se poate si pana la 18:30 (contra cost), ordine, disciplina, a inceput sa le placa scoala sa inteleaga una alta, sa devina mai disciplinati mai linistiti, sa le placa si sportul

    de ce nu copiati un sistem din acesta 1:1, de ce atata bataie de cap?

    am observat ca pur si simplu ei reusesc cu mai putini oameni sa faca totul mai bine, as spune si cu mai putine fonduri (fondul clasei din romania aici platim cam aceasi suma pentru tot ce e legat de scoala, cu factura civilizat), la noi e cam mult zgoomot si lipsa de disciplina, experienta si profesionalism, nu e vorba doar de bani

    RăspundețiȘtergere
  4. Grija fata de un popor incepe cu grija fata de copiii celor multi. Ei sunt viitorul tarii! Ca profesor activand de 30 de ani in invatamantul public, asta fac: am grija ca fiecare sa invete cat poate el/ea de mult si bine!
    Ponta...face doar "poante". E vid si neavenit, insipid si incurcaret, dar....se descuca in a incalci mintea obosita a romanului cu discursuri lipsite de logica elementara. Jigneste mai abitir ca un birjar, dar o face sa para preocupare pentru binele copilului... Acesti USL-isti au pus EMBARGOU PE BUN SIMT SI DECENTA!
    Am profesat si in SUA. E cum mentioneaza dl. din Belgia. Noi ce facem pentru copiii nostri? Programa depasita, manuale istovite si anacronice, metode invechite si cerinte nerealiste. Sunt multe de spus...
    Legea invatamntului ar fi trebuit sa aiba viziune, nu are.
    Profesorii care nu stapanesc managementul clasei, nu ar trebui sa mai fie acceptati la catedra.
    Copiii nostri sunt BUNI, CALZI, INTELIGENTI, CAPABILI DE PERFORMANTA!
    Noi ii hranim cu vechituri si rebuturi...
    Mi-e trist. Doare. Ca mama, ca dascal, ca cetatean, ca OM, ma doare de neamul meu ajuns pe mana unora ca PONTA.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Oldies and Goldies

Homeschooling: inginerie socială, nicidecum alternativă educațională

Cum să iei două Nobeluri fără bac, scriind și articole științifice greșite? Și să mai și mergi din arest direct la balul președintelui SUA

Cum e cu latinitatea Limbii Române (text scris de tata, adică de Ionel Funeriu)

Mica mea mare răfuială cu unii „lideri de opinie”: sunteți și voi vinovați

Adevărul despre aberația auxiliarelor: despre imbecilitatea agresiv-distructivă din România