Agresiunea fumului de ţigară şi campania anti fum

Iniţiem o campanie anti fum de ţigară în blogosferă? (VEZI SONDAJ IN DREAPTA şi poziţia Comisiei Europene aici)

Când am ajuns in California, în 1999, după 11 ani de locuit în Franţa am redescoperit plăcerea de a ieşi la un restaurant sau de a petrece seara în locuri publice. În ultimii ani petrecuţi în Franţa nu mai suportam să ies din cauza fumului de ţigară. Acum, o parte a ţărilor Uniunii Europene au interzis fumatul în toate spaţiile publice. În România legea este permisivă şi, oricum, nici aşa cum este ea nu e respectată. Cel mai absurd caz este în Parlament, unde deşi pereţii sunt tapetaţi cu semne care interzic fumatul, fumul de ţigară e ca ceaţa! Despre restaurante ce să mai vorbim! Nu am înţeles niciodată de ce trebuie să-mi umplu plămânii cu fum şi să ajung acasă cu hainele îmbâcsite de mirosuri dezgustătoare doar datorită egoismului celor care au ca plăcere fumatul. Iar revolta mea atinge cote maxime atunci când aud că dacă nu îmi convine nu am decât să stau acasă. În toate ţările în care fumatul a fost complet interzis în locuri publice a crescut rata de ocupare a restaurantelor şi barurilor iar chelnerii au un sistem vascular ameliorat. De ce nu putem face acest lucru şi în România? Cred că interzicerea fumatului în locurile publice este o măsură a civilizaţiei. Găsim 10 blogeri pentru iniţierea unei campanii antifum de ţigară?


Comentarii

  1. Cred ca sunteti totusi un pic cam prea radical. Eu sunt un fumator pasiv ceva mai tolerant decat dv. Nu stiu pe ce coasta ati fost, dar in insorita Californie, in Orange County, dorinta mea de a bea o bere a determinat amputarea unei relatii matrimoniale armonioase si indisolubile. Pentru ca in California, daca vrei sa bei alcool, nu ai voie sa o faci afara, pe terasa, ci doar inauntru, iar daca vrei sa fumezi, nu ai voie inauntru, ci doar afara. Asa ca eu stateam langa usa inauntru cu halba de bere, in timp ce nevasta-mea statea langa aceeasi usa cu pufaitoarea, dar afara. Situatia mi s-a parut usor ridicola si mi-a amintit de tendinta latina a francezilor de a lua in balon o lege mult mai formala pe batranul continent, dar care e respectata cu sfintenie fascistoida in Statele Unite. Iar asta o spune cineva pro-american si care e departe de a simpatiza francezii. Si nefumator.

    In alte ordine de idei ,sunt convins ca un sistem de ventilatie bine pus la punct face fumatul neglijabil din punct de vedere al nefumatorilor care nu sunt hipocondriaci, fara a mutila viata sociala a fumatorilor inraiti.

    RăspundețiȘtergere
  2. @ Daniel P. Funeriu

    :)
    Am să fac o presupunere hazardată... nu sunteţi fumător.

    Eu aş interzice nu numai fumatul în restaurant, pentru că şi pe mine mă deranjează de când m-am lăsat de fumat, dar aş interzice şi alcoolul (eu nu beau decât foarte, foarte rar, şi atunci cu pipeta) pentru că mereu este câte unul beat care se trezeşte cel mai tare în parcare şi apoi se urcă beat la volan sau bagă cuţitul în comeseni.

    Aş mai interzice şi muzica (deranjează vecinii), surzeşte mesenii.

    Aş mai interzice şi mâncarea, că şi mirosul poluează, intră în haine, face poftă vecinilor, agresează...

    Aş interzice localurile de tot, pentru că dacă nu fumezi, nu bei, nu mănânci, nu asculţi muzică... stai domnule acasă cu prietenii, ce mai mergi la local, sau mergi la o cafenea, o cofetărie, ceainărie...

    Domnule Funeriu, sunteţi "de formaţie" democrat-liberală şi aţi ales să fiţi aşa, nu este o întâmplare. Nici democratismul şi, mai ales, liberalismul nu consideră că interdicţia socială rezolvă problemele sociale. Nu credeţi că este mai simplu ca legea să conţină obligativitatea localului de a asigura o ventilaţie normală adecvată? Dacă fiecare masă ar avea un ventilator de absorbţie deasupra, nimeni nu ar mai fuma pasiv. Nu este nevoie decât de un plafon fals şi câteva ventilatoare, plus, desigur, o tubulatură care să scoată totul afară. Toate acestea se pot gândi o dată cu proiectarea sistemului de aer condiţionat.

    Adică o adaptare la sistemul acesta:
    http
    global-cooling.co.uk/airconditioning/wp-content/uploads/lofty-air-conditioning.gif

    (am folosit această figură într-un post de-al meu mai vechi, nu mai caut alta care să fie chiar de local)

    Nu este mai simplu decât o lege care interzice ceva cetăţenilor, repet, contrar democratismului şi a liberalismul (sincer nu am nici cea mai vagă idee care este astăzi exact doctrina PD-L, sau dacă ea măcar există pe undeva)?

    RăspundețiȘtergere
  3. Doctrina nu mai este un argument. Ideologia a inceput sa intre in moarte clinica, in opinia mea, din anii 70.
    E mult mai important faptul ca libertatea, indiferent de doctrina, atata timp cat sistemul este unul democratic ar trebui sa fie aplicabila in egala masura fiecarui cetatean.

    Local de fumatori si local de nefumatori. Antreprenorul decide ce este mai bine pentru business. Punct. va garantez ca mai multe localuri vor permite fumatul decat localuri care nu il vor permite.

    Daca este interzis fumatul pe de-a intregul, atunci eu nu ma pot bucura de libertatea de a fuma. Daca este interzis selectiv atunci eu am libertatea de a fuma, fara sa ingradesc libertatea nefumatorilor, asemenea dumneavoastra.

    RăspundețiȘtergere
  4. @ anonim: in situatia in care e interzis fumatul in spatii publice aveti toata libertatea de a fuma. Dar nu in prezenta celor care nu vor sa va inhaleze fumul. Iar argumentul ca ceva care pune in pericol sanatatea altora e sau nu bun pentru business nu e un argument. Sunt nenumarate exemple delucruri care ar fi foarte bune pentru business dar sunt interzise din alte considerente.

    RăspundețiȘtergere
  5. @anonim
    Nu exista nici o dovada directa cum ca expunerea minima la fumul de tigara produs de altii ar creste cumva riscul aparitiei vreunei afectiuni, asa cum de exemplu exista dovezi pentru cladirile de azbest, etc. Asa ca argumentul riscurilor fumatorilor pasivi nu sta deloc in picioare. Explicatia dv (selectivitatea localurilor functie de obiceiuri) este foarte buna si - de altfel - si pusa in aplicare, unde mai e inca posibil.

    In orice caz, business-urile de consum care ar respecta fetisurile nefumatorilor stressati in conditii de lipsa de legislatie prohibitiva ar da faliment din lipsa de clienti sau din plictiseala atmosferei "nepoluate". Nefumatorii agresivi si intoleranti sunt de obicei si plicticosi.

    Asta nu inseamna ca nu exista, totusi, si legi absurde, care sunt puse ad literam in aplicare. Astfel, fumatul este interzis in California nu doar in spatii inchise (lucru pe care si eu il inteleg, il accept si il prefer, cata vreme nu exista o ventilatie eficienta), ci si pe plaja. Intr-o zi cu ocean rece, daca te asezi pe plaja singur-cuc pe o raza de o mila si-ti aprinzi o tigara, risti sa te trezesti cu salvamarul langa tine si sa fii vartos amendat.

    RăspundețiȘtergere
  6. Eu m-am bucurat cand au interzis fumatul in locuri publice, desi ii inteleg pe bietii fumatori ( am crescut intr-o casa cu parinti fumatori).
    Dar, cum spuneam, apreciez un loc fara miros de tigara. Si cum iesim des la restaurant cu copiii, salile pentru nefumatori erau bien venite. Acum este si mai simplu.
    Singura "problema" o am la birou cand imi vad bietul coleg ( si ma simt oarecum vinovata) iesind afara sa fumeze, ca-i ploaie, zapada sau vant. Dar nici nu se pune problema sa fumeze in birou. Chiar si asa, din motive de miros ( ceea ce unii fumatori nu realizeaza, din pacate) am ajuns sa cerem un al doilea cuier in birou. Le-am pus in colturi diferite, asa ca el nu mai ajunge acasa cu hainele parfumate si nici eu cu miros de tigara!

    RăspundețiȘtergere
  7. De acord.

    Eu merg mult pe jos si cu RATB-ul si ma confrunt, din fata blocului si pana la servici (in buricul targului) cu urmatoarele:
    - cainele vagabond bine hranit de cei de la micul magazin non-stop de la coltul blocului; cine il hraneste nu se deranjeaza sa ii stranga si resturile sau excrementele, asa ca trebuie sa fiu atent sa nu calc in ceva neplacut;
    - haita de cersetori, ologi, mazgaliti, mamici de scoala primara care, izgoniti de peste drum, de la Plaza Romania, de firma de paza, isi fac veacul in preajma statiei de tramvai;
    - fumatorul de ultima secunda; asta e multiplicat cu 10-20 la fiecare instanta de tramvai; cand vine tramvaiul, ii vezi cum se incrunta, trag repede ultimele fumuri, isi lasa mana usor in spate, se imping in usa, si, in ultima nano-secunda inainte de a intra 100% in tramvai, arunca tigara, de obicei in poseta, pe pantofii sau in capul nefericitei corporatiste care nu a mai avut loc sa urce sau in fata vreunui bebelus pe care bunica nu il poate ridica in inghesuiala ...
    - nespalatul de serviciu din tramvai; nu e neaparat imbracat in haine ponosite; e de obicei vorba de o alegere personala, un fel de fashion statement: "eu aleg sa miros a fiara asa cum aleg sa port trening Adidas".
    -vanzatorul ambulant de "leucoplast cu rivanol- 2 la un leu".
    -tanara corporatista care a reusit sa urce in tramvai si, eliberata de griji, incepe sa vorbeasca aproape tipand in linistea generala la telefon cu prietena "da, fato, nu fato, hai fata, zi fato ...";
    -tanarul bine imbracat care, ca sa se izoleze de ceilalti, asculta muzica la maximum la casti, pe telefonul mobil; nu stiu ce aude el, dar eu ii stiu deja playlist-ul, ca aud foarte bine si de la 3 metri distanta;
    -ajuns in centru, ma intampina noi valuri de fumatori inraiti, caini diareici sau cu digestie buna (unele urme au fost insa netezite de alti pietoni neatenti, asa ca trebuie sa fiu mereu cu ochii in patru, merg cu ochii in pamant, nu ca sunt timid, dar nu vreau sa decorez mocheta de la firma);
    -lucratorii de la Apa Nova de pe George Enescu; si-au marcat teritoriul si urmeaza sa sparga, a 6-a oara anul asta, in dreptul bisericii Albe;
    -masinile de fite cu soferii din dotare care parcheaza in mijlocul caii Victoriei, langa Radisson-Centre-Ville;
    -alti muncitori care repara trotuarul, de cateva saptamani, in fata Centre-Ville;
    -dau coltul, atent sa nu calc in noi urme de caine, proaspete, de la clientii hotelului acum;
    -si ultima, cu mot, parfumul sinistru de feminin si in doza enorma, daca am ghinionul sa ma intersectez in lift cu vreunul dintre parlamentarii obsedati "sa miroasa frumos" care locuiesc in hotelul in care avem birourile ...;

    Asa ca sunt de acord ca trebuie sa impunem respectarea legii privind fumatul in spatiile publice (legea exista dar nu se aplica); ar fi un inceput bun.

    RăspundețiȘtergere
  8. Ma rog, listoiul de mai sus tine mult mai mult de proasta educatie decat de obiceiuri, intoxicari, ticuri, dependente sau placeri. Dovedeste ca autorul listei are mult timp de desfasurare a talentelor literare - un fel de Baiesu al timpurilor noastre, cu acelasi tip de umor. Se citeste si un ton amar atunci cand se ajunge la categoria "masina cu sofer"... un soi de capra a vecinului inca in viata.

    Trebuie facuta o diferenta intre fumat discret si fumat nesimtit. E o diferenta intre cel care iese afara ca sa fumeze si cel care sufla fumul in fata celor din jur, e o diferenta intre cel care-si arunca tigara la gunoi sau pe jos, o diferenta intre cel ce fumeaza la fumatori sau indiferent unde. Din pacate, legislatia nu face de multe ori diferenta intre cele doua categorii, iar prin asta devine mult prea restrictiva.

    RăspundețiȘtergere
  9. Pai atunci hai sa interzicem complet fumatul pe tot teritoriul Romaniei, nu? De exemplu, printr-o OUG. Ca asta nu ar fi constitutionala? Mare chestie, la cate OUG neconstitutionale a dat pana acum marele Profesor de Drept Anticonstitutional, una in plus nici nu se mai baga de seama...

    RăspundețiȘtergere
  10. @Costin Sandu

    Am scris repede.
    Cele mai suparatoare chestii legate de fumat acum, dupa legiferare, erau suparatoare si inainte de a se legifera limitarea practicarii acestui viciu minor (i-as zice chiar incantator viciu social) in spatiile publice.

    Intr-o societate civilizata chiar si conlocuirea tribului nefumatorilor cu tribul fumatorilor, in spatiul urban, sub obladuirea unei legislatii tolerante pentru cel din urma, era pasnica in trecut. Lucrurile s-au inrautatit dupa ce a inceput sa se aplice legislatia.

    La noi suferinta nefumatorului vine dintr-o dubla frustrare: ca respira fum si nu are ce face, ca nu poti explica unui tip necivilizat si indiferent la cel de langa el de ce te stanjeneste (frustrarea semenului i-as zice) si ca exista o lege care l-ar apara de aceasta neplacere daca s-ar aplica (as denumi-o frustrarea cetateanului).

    Eu sunt un fumator pasiv dependent de viciul meu.

    RăspundețiȘtergere
  11. @Gabriel Preda

    Ati uitat sa adaugati curajul necesar pentru a traversa o strada ( bulevard) chiar si "pe verde".

    Lasand gluma la o parte, nu stiu daca a interzice fumatul in locurile publice este o solutie imediata ( trebuie ca oamenii sa se si conformeze si aici am mari dubii). Sunt mult prea multe de facut in materie de educatie si civism, bun simt, bun gust si ce mai vreti,
    ca sa prinda chestia asta.
    Dar ma rog, incercarea moarte n-are.

    RăspundețiȘtergere
  12. @ Anonim
    Domnia voastră spuneţi că doctrina nu este un argument. NU vă contrazic, dar asta ar însemna că partidele nu ar mai trebui să fie politice. Să fie Partidul Cutârescu. Dacă tot sistemul instituţional se readaptează, nu am nimic împotrivă, până atunci însă, doctrina nu poate să dispară şi trebuie să fie un argument.

    RăspundețiȘtergere
  13. Si daca se interzice fumatul la locul de munca, basescu unde fumeaza pana pe 6 decembrie? Iese pe strada in fata la Cotroceni? Iar dupa 6 decembrie ce face pe vapor, unde fumeaza, ia barca de salvare si se duce putin mai departe de vapor sa o faca? Sau o face ca pustanii pe furis in toaleta?

    RăspundețiȘtergere
  14. @atreides

    Indiferent daca se interzice sau nu fumatul la Cotroceni, Crin nu are de ce sa-si faca griji, nu o sa ajunga acolo.
    In ce-l priveste pe Basescu, nu am nici o grija; orice va face dupa 6 decembrie, se va descurca foarte bine. E un om capabil sa stea pe propriile picioare.

    RăspundețiȘtergere
  15. @Gabriel Preda

    Nu cumva sperati un post de consilier al lui Basescu, in viitorul nu foarte indepartat? Ca prea va agitati de zor si ridicati in slavi personajul!
    Mai ales ca pare ceva foarte "la moda" sa fii consilierul nu stiu cui ( nici nu-i de mirare cu atatia natangi ce au nevoie sa fie "consiliati".).
    Succes!!!

    RăspundețiȘtergere
  16. @ off topic
    Nobelul pentru literatura: Herta Müller!!!

    RăspundețiȘtergere
  17. @Gabriel Preda

    N-aveți de ales decât să vă apucați de fumat, și să creșteți pe lângă bloc vreo 2-3 maidanezi. Sunt buni pentru apărarea cartierului oricum, în caz că vă invadează cineva. Nu știu cine, rușii.

    Dacă o lăsați mai moale și cu igiena personală și eventual votați PSD, Vadim sau Becali la alegeri, și nu uitați flegmele de rigoare pe unde apucați, veți fi integrat mioritic pe deplin. Nici o cută de nefericire nu vă va brăzda fața.

    RăspundețiȘtergere
  18. @Ilinca

    Daca e vorba de consiliere, mi-as dori un consilier ca dumneavoastra, inteligent, necrutator, lucid, insistent.

    In ce-l priveste pe Basescu, el are deja consilieri foarte buni. Si, in ciuda a ceea ce scrie presa, nu si-i alege dintre cei care il lauda public.

    RăspundețiȘtergere
  19. Sint fumator de 35 de tigarete pe zi.
    Nu fumez unde e interzis.
    Dar lasati-mi si mie drept de viata.
    Pentru ca exista puristi care ar vrea interzicerea fumatului si pe strada.
    Dar nu ma mai intoxicati cu gazele de esapament.

    RăspundețiȘtergere
  20. @Gabriel Preda

    Noroc ca nu mai am 20 de ani ca m-as imbujora de emotie! Asa, trec mai usor peste consideratiile dvs. privind virtuala mea prezenta. Da' stiam eu ca va sunt simpatica in ciuda disputelor ( trecute, prezente si viitoare) dintre noi.

    In schimb fraza dvs.
    "Si, in ciuda a ceea ce scrie presa, nu si-i alege dintre cei care il lauda public."
    nu pot sa o caracterizez decat prin
    "Si uite asaaaaa o barba aveaaaaaaaa!!!"

    RăspundețiȘtergere
  21. Cel mai bun consilier al lui Basescu este Catalin Avramescu. Ei comunica prin limbaje extraterestre. Bip-bip!

    RăspundețiȘtergere
  22. Sunt fumator dar:

    Cui pe mana dati voi banu?
    NU tigari si NU Olteanu!

    RăspundețiȘtergere
  23. Eu am obiceiul sa merg cu copiii mei (2 si 5 ani) la restaurat si alte locuri publice, apreciez enorm decind nu se mai fumeaza in restaurante (in Franta),decind nimeni nu mai poate fuma in biroul in care stau 10 ore pe zi...
    Intr-o zi intr-un restaurat ( pe vreamea cind se fuma) o persoana linga mine fuma ca o uzina petro-chimica, in cursul serii mi-a reprochat ca vorbesc prea tare si ca daca continui o s-o devin surda ...i-am raspuns ca ea imi da cancer....
    Cred ca este excesiv sa consideram ca interzicerea fumatul este o o suprimare a libertatii persoanei, sau am putea spune ca si interzicerea de a face pipi pe masa dupa ce ai baut bere este un scandal anti-democratic

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Oldies and Goldies

Homeschooling: inginerie socială, nicidecum alternativă educațională

Cum să iei două Nobeluri fără bac, scriind și articole științifice greșite? Și să mai și mergi din arest direct la balul președintelui SUA

Cum e cu latinitatea Limbii Române (text scris de tata, adică de Ionel Funeriu)

Mica mea mare răfuială cu unii „lideri de opinie”: sunteți și voi vinovați

Adevărul despre aberația auxiliarelor: despre imbecilitatea agresiv-distructivă din România